onsdag 14. mai 2008

Svalbard!

Som kanskje noen har fått med seg, dro jeg og tre andre i klassen pluss to lærere, til Svalbard torsdag natt.
Turen var en premie på et prosjekt første klasse hadde på skolen. Problemstillingen vår var: Hva skjer med dyrene når isen smelter? Til dette lagde vi en film med klipp fra NRK's serie "Ut i naturen" pluss en animasjonsfilm.

Det var en helt utrolig opplevelse, og det er ingen tvil om at jeg skal tilbake en gang!!! Når vi skulle dra hadde jeg egentlig mest lyst å "ikke rekke flyet"! :)

Som sagt dro vi natt til fredag, flyet gikk kl tolv fra Gardermoen, og vi landet på Svalbard kl tre. Var veldig rart å dra fra varmt og mørkt til kaldt og LYST! Siden det var midnattsol var det veldig vanskelig å sove når vi kom, sovnet vel rundt 5 og sto opp 0930!
Fredagen var vi en tur på universitetet (verdens nordligste universitet og bibliotek, ved siden av verdens nordligste butikk o.l.!) og fikk et lite foredrag om Svalbard, litt historie osv, og en omvisning i bygget. Senere var vi på "sightseeing" (i minibuss) rundt om i Longyearbyen og fikk se noen av de mange gruvene (fra utsiden altså). Fikk også se frøbanken! Riktignok også fra utsiden da ingen har adgang inn dit.
På kvelden spilte vi kort og biljard på hotellet vi bodde på, veldig koselig!

Pga permafrosten er alle bygg på Svalbard enten brakker, eller bygg på stolper. Hvis ikke hadde isen under smeltet og huset hadde blitt liggende og flyte i en stor vanndam! Så mange av byggene ser ut som kunstverk :)

På lørdag sto vi opp tidlig (08 er tidlig på ferie!!) og spiste frokost, og kledde godt på oss. Vi ble hentet av en rød beltebil og turen gikk opp mot en isgrotte. Guiden sa i fra at pga været hadde de ikke kommet opp en bakke dagen før, men at hun trodde det skulle gå bra i dag. Men det gjorde det ikke! Alle gikk ut og så på at denne nærmest tanks-liknende bilen slanget seg opp i dyp snø, for så å skli sakte tilbake igjen, rundt 8-10 ganger. Tilslutt ble det bestemt at de som ville kunne gå opp til isgrotten, men guiden hadde ikke gått dit før. Pga forskjellige ting ville ikke jeg gå opp, men vi fikk leid en snøscooter, og kjørte rundt i Longyearbyen og opp i fjellet mot isgrotten. Har aldri kjørt på (eller for den saks skyld SETT) en snøscooter før, så det var utrolig moro!! Etterhvert fant vi de andre, og fikk gått (eller aket!) ned i isgrotten. Hadde da lagt fra meg kameraet på hotellet siden jeg tenkte at vi ikke fikk se isgrotten! :(
Men det gjorde vi altså og det var helt utrolig flott! Det så akkurat ut som man ser på tv, men mye mye finere. Nesten uvirkelig! Hver vår smelter isgrotten og en ny blir dannet, så det er sikkert en forskjellig opplevelse hvert år!

På søndagen gikk vi rundt i byen, som er ca på størrelse med Drøbak. Vi var innom museet, hvor de bl.a. hadde en stooor isbjørn (som var skutt på halvannen meter avstand!!). Det var heldigvis det nærmeste vi kom isbjørn, selvom man måtte ha rifle når man gikk såvidt utenfor byen.

Rundt halv fire ble vi hentet på hotellet, for så å låne varmedresser og støvler. Dette var fordi vi skulle på hundesledetur! Før vi dro ut på selve turen fikk vi snakke litt med noen valper, ta litt bilder og nesten ta med en under jakka. :) Vi fikk også vite litt om styrkene og svakhetene til de forskjellige trekkhundrasene de brukte på kennelen. Senere fikk to av oss prøve å sele på hundene (mye lettere enn vanlige seler faktisk, du bare drar dem over hodet deres!).
To og to delte slede med seksspann, mens en fikk kjøre alene med firespann. Det første vi klarte å gjøre når vi kom ut, var såklart å velte. :) Men det var bare å reise seg opp igjen så fortsatte hundene. Utrolig sterke og flinke hunder!!
Turen gikk på rundt to timer (selv om det føltes ut som ti minutter, det gikk så fort!), og vi fikk se et utrolig vakkert og uforstyrret landskap. Vi var også utrolig heldige med været. Nede i byen var det gråvær og snø, mens der vi var, ikke langt unna, var det sol og klar himmel! :) Det fulgte oss stort sett hele turen også!

Søndag natt, kl 02, ble vi hentet til flyplassen. Hadde virkelig ikke lyst å dra, og ønsker fortsatt jeg kunne blitt igjen!
Flyet gikk uansett kl 0330 og vi landet i Oslo rundt 0630.

Har sjelden/aldri hatt det så gøy!! Svalbard er et sted man bare må dra! :D